Als er een constante is dan is het wel dat alles steeds veranderd. Niemand (bijna…) gebruikt meer de Nokia telefoon van 20 jaar geleden. Als er geen wifi is dan staat de wereld op z’n kop. Vanaf groep 3 staan er standaard computers in de klas. De concentratieboog van leerlingen wordt aanzienlijk korter, de hoeveelheid informatie die op ons afkomt is geëxplodeerd. En: Het tennisspel (mede door materiaal) is ook constant aan het veranderen, kijk maar eens terug naar oude finales.
Enthousiasme (voor de sport) en vooruitgang/ ontwikkeling van onze spelers is wat ons drijft, hoe staat het dan met de nieuwste ontwikkelingen over hoe een leerling eigenlijk leert? Wat maakt dat het proces versneld? Wat zijn de bepalende factoren als het gaat om leersnelheid?
In dit online gedeelte worden de laatste inzichten uit de wetenschap over hoe het brein leert en welke voorwaarden er zijn dat het sportbrein ‘open’ gaat behandeld, op een zeer praktische wijze.
Na de inleiding behandelen we in drie algemene modules(filmpjes):
- “The brain is like parachute, it only functions when its open”, m.a.w. wat is voorwaardelijk voor het leerproces?
- Wat is leren, wanneer kun je iets, hoe verloopt het proces en wat heeft een flipperkast er mee te maken?
Ter aanvulling op deze module is het mogelijk om zelf (bv als tennisschool) een live sessie te organiseren in samenwerking met Frank van Fraayenhoven en/ of Peter Starke. Deze zal 3 uur duren en 5 extra po punten opleveren. Indien je geïnteresseerd bent kan je contact opnemen met Peter Starke (peterstarkeslice@hotmail.com).